Een hreflang tag gebruiken voor zoekmachines

hreflang

Bij meertalige websites is het gebruik van de juiste tag een must. Deze hreflang tag vertelt aan de zoekmachine voor welke regio en taal een bepaalde pagina bedoeld is. Zo komen je klanten uit Frankrijk niet terecht op een Nederlandstalige pagina. Maar ook bij klanten die dezelfde taal spreken kan het zijn dat er regionale verschillen zijn. Zo zijn sommige producten misschien enkel beschikbaar in bepaalde regio’s, en niet in andere.

Wat is een hreflang tag?

De tag komt in de brontekst. Een voorbeeld:

link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.voorbeeld.nl”

De eerste “nl” staat voor taal=NL, de tweede staat voor land=NL. Is de pagina bedoeld voor Nederlandstalige klanten uit België, gebruik je “nl-be”. Dat wordt dan: link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.voorbeeld.be” Wil je de Franstalige klanten in België bereiken wordt het “fr-be”.

hreflang

Wat zijn de voordelen?

Een eerste voordeel is natuurlijk dat klanten op de juiste pagina terechtkomen. Dit zorgt voor een optimale gebruikservaring bij (potentiële) klanten. Een Franstalige klant die op een Nederlandstalige pagina terechtkomt, haakt af. Een klant in Amsterdam heeft dan weer weinig aan de Vlaamse info over de bezorging van pakketten.

Daarnaast zorgt het gebruik van deze tag er ook voor dat de juiste pagina wordt getoond bij zoekopdrachten in de verschillende landen. Een goede zaak voor je SEO-ranking.

Als laatste zorgt de tag er ook voor dat google de verschillende pagina’s niet als duplicate content gaat aanzien. Dit is vooral nuttig indien je pagina’s hebt die in dezelfde taal zijn geschreven, en slechts minimaal verschillen van elkaar. Zo ga je natuurlijk de info pagina over de bestelmethode niet helemaal herschrijven voor de Belgische markt. Je past bijvoorbeeld enkel de contactnummers aan. Dit bespaart werk en is op zich prima, maar zorgt wel voor duplicate content. Door de tag geef je aan google aan dat dit toch echt twee verschillende pagina’s zijn, en dat ze ook zo geïndexeerd moeten worden.