Welke e-commerce trends kunnen we verwachten in het najaar?
Nu winkels weer klanten mogen ontvangen zonder mondkapje is het de vraag welke impact dit heeft op e-commerce. Is de top van online omzet bereikt of zijn consumenten nu overtuigd van de meerwaarde die online winkelen biedt? Hier zijn vier trends in e-commerce die we dit najaar kunnen verwachten.
1. Betere integratie online / offline
Winkels dicht, webshops open, click-and-collect. Corona heeft de druk op retail verder onder druk gezet. Om te overleven is een betere integratie tussen winkel en webshop van groter belang geworden. Dus niet langer winkelpersoneel die je naar de webshop verwijst alsof het twee verschillende winkels zijn. Zelfs grabbel winkel Action bezorgt nu artikelen aan huis.
2. Data analyse wordt complexer
Plaats een cookie en kijk wat er gebeurt. Marketing analyse vereist data en tot voor kort was dit eenvoudig te verzamelen. Het tij begint te keren, denk aan de focus op privacy door Apple in iOS14 en zelfs Google gaat tracking cookies in de ban doen. Dit betekent dat het verzamelen én interpreteren van data lastiger gaat worden. Gelukkig zijn er specialisten die deze ontwikkelingen nauw volgen. Het team van DoubleSmart staat eind 2021 en verder weer voor je klaar om data te meten en je doelstellingen te behalen.
3. Kunstmatige intelligentie maakt winkelen natuurlijker
Er was een tijd dat SEO gebaseerd was op harde data en rigide programmatuur. Met de toenemende focus op zelflerende algoritmen en Artificial Intelligence gaat ecommerce een nieuwe fase in. In plaats van consumenten te sturen naar de juiste plek maken klanten voortaan de dienst uit. Dit betekent meer flexibele ingangen creëren naar webshops of sales pagina’s.
4. Meer vers, hogere kwaliteit
Laten we ook de toenemende mogelijkheden in vervoer niet vergeten. Dankzij betere manieren van verpakken en snelle levering kunnen koelverse producten zoals maaltijdboxen door heel Nederland bezorgd worden. Van vers vlees tot aan complete menu’s van sterrenrestaurants voor de thuiskok. De mogelijkheden voor online verkoop blijven zich uitbreiden.