Er zijn honderden verschillende soorten social media kanalen. De grootste kanalen kent iedereen, dit zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest

Deze kanalen hebben een enorm bereik. Als je bijvoorbeeld naar Facebook gaat kijken. Die hebben 10.400.000 maandelijkse gebruikers alleen in Nederland al. Het eerste social media kanaal was er al in 1979. Je kon met dit platform berichten en bestanden uitwisselen. Hierdoor kreeg je discussies over wetenschap, sport etc. Dit is erg lang geleden en dit is niet hoe we social media nu kennen. Als we nu aan social media denken, denken we vooral aan foto’s en filmpjes plaatsen en bekijken. Doordat bijna iedereen social media gebruikt tegenwoordig is social media dus ook een goede manier om reclame te maken.

Social media marketing

Waarom zou je moeten kiezen voor social media marketing? Het voordeel van social media is dat je doelgericht kan adverteren. Via een krant of tv reclame kan dit niet. Iedereen die de tv aan heeft op het moment dat je reclame wordt afgespeeld zal je reclame zien. Ook iedereen die de krant koopt zal je reclame zien. Dit is dus helemaal niet effectief want je wil helemaal niet dat iedereen je reclame ziet. Er zijn meerdere manier waarop je de marketing kan aanpakken.

Manieren marketing

Je kan ervoor kiezen om berichten te posten, dit is gratis maar kost tijd en inspiratie. Heb je dit niet? Laat dan social media beheer uitbesteden. Een andere manier is door Facebook adverteren. Met het maken van advertenties via Facebook kun je diverse bedrijfsdoelstellingen halen. Wil je bijvoorbeeld meer website bezoekers of meer naamsbekendheid, dan kan dit allemaal door middel van Facebook adverteren. Om dit goed te doen kan soms erg lastig zijn. Daarom zie je vaak dat bedrijven ook dit laten uitbesteden. Je kunt social media beheer uitbesteden aan een bureau waar specialisten werken met jarenlange ervaring.