Alles wat je moet weten over knowledge management
Kennis en kennisoverdracht zijn voor veel bedrijven en instanties de spil in het web. Zonder kennis ben je als bedrijf weinig waard. Des te belangrijker dus dat deze kennis inzichtelijk en goed gearchiveerd is. Dit proces wordt knowledge management genoemd. In dit artikel ga ik dieper in op dit begrip, lees je mee?
Wat is knowledge management precies?
Je kunt stellen dat kennis management het vastleggen, delen, inzichtelijk maken, bijhouden en managen van de kennis binnen het bedrijf knowledge management is. Knowledge management wordt vooral toegepast in lerende organisaties. Het is eigenlijk een hulpmiddel bij het nastreven van de doelen die een bedrijf stelt.
Maar wat is dan een knowledge management systeem?
Een knowledge management systeem is eigenlijk simpelweg de software die knowledge manegement faciliteert. Het is eigenlijk een tool die gebruikt kan worden voor het verzamelen, samenbrengen en inzichtelijk maken van de kennis. Denk hierbij aan een FAQ, fora, uitleg videos en zelfs volledige onboarding procedures en trainingen. De meest gebruikte tool hiervoor is Netdocument.
Waarom knowledge management?
De voornaamste reden van het implementeren van knowledge management is het wijd verspreiden en inzichtelijk maken van de kennis binnen het bedrijf of instantie. Het is belangrijk dat alle kennis die een bedrijf ooit vergaard heeft wordt vastgelegd. Zeker bij grote bedrijven kun je je voorstellen dat er regelmatig mensen met pensioen gaan of het bedrijf om een andere reden verlaten. De bedoeling is dat de kennis die zij hebben niet met vertrekt met de medewerker, maar binnen het bedrijf blijft.
Tot slot, knowledge management is misschien een vaag begrip. Echter heeft het wel een duidelijk doel en is het voor ieder bedrijf of instantie toepasbaar. Doe er dus je voordeel mee!